Wat willen we bereiken?
Doel: | Extra werk(ervarings)plaatsen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
E16a | We geven HLTsamen de taakstelling ieder jaar één persoon met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen.
HLTsamen heeft een baanaanjager aangetrokken. Deze zal zich actief gaan inzetten om de banenafspraak succesvol in te vullen. Streven is het aantrekken van werkgelegenheidsprojecten binnen HLTsamen met het doel matches tot stand te brengen tussen werk en mensen die vallen onder de doelgroepen van de wet banenafspraak. We stellen voor HLTsamen als werkgever een visie op over inclusief werkgeverschap. | | |
| |
---|
| |
---|
E16b | We voeren Social Return on Investment (SROI) uit en maken ons er sterk voor dat ook andere gemeenschappelijke regelingen een bijdrage leveren aan de taakstelling van de overheid om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. | | |
| |
---|
| |
---|
E16d | We ondersteunen de transformatie van MareGroep 2.0 en de doorontwikkeling van het SPW
Uitwerking 2022 (e.v.): De werkzaamheden van het Servicepunt Werk en de Maregroep gaan op in een nieuwe werkorganisatie. Wij zien erop toe dat door de samenvoeging het imago van de organisatie en de dienstverlening aan de klanten (werkgevers en werkzoekenden) verbetert. Op deze manier willen we méér werkzoekenden begeleiden naar werk. | | |
| |
---|
| |
---|
Wat willen we bereiken?
Doel: | Individuele vrijheid en eigen verantwoordelijkheid is ons uitgangspunt |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
E1 | We gaan uit van de eigen verantwoordelijkheid van mensen en dringen zorg en ondersteuning dan ook niet op. Maar als het niet meer gaat, bieden wij hulp en ondersteuning via het JGT/CJG en de Sociale Teams. Uitgangspunt daarbij is mensen weer in hun kracht te zetten. We sluiten aan op het rijksprogramma 'Kansrijke Start'.
Uitwerking 2022 (e.v.): Een groep van lokale eerstelijns (geboortezorg)partijen, maatschappelijke organisaties en de gemeente heeft een coalitie gevormd en een actieplan Kansrijke Start opgesteld. In 2022 gaat deze coalitie de acties uitvoeren. Het actieplan bevordert de samenwerking en vergroot de kans dat alle pasgeboren kinderen in Teylingen, samen met hun ouders, een goede start hebben, met minder risico's en kwetsbaarheden. Voor ieder 1, onze integrale toegang, bouwt door op de basis die in 2021 is gelegd. | | |
| |
---|
| |
---|
Wat willen we bereiken?
Doel: | Inwoners vinden snel toegang tot de juiste hulp |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
E8a | We ontwikkelen de Sociale Teams en de Jeugd- en Gezinsteams door tot de integrale toegang tot zorg. We werken toe naar een situatie waarin iedereen werkt als een ontschotter, conform het programma in de Village Deal.
Uitwerking 2022 (e.v.): In 2021 is de Integrale Toegang, Voor ieder 1, van start gegaan. Waar nodig wordt één gezin, één plan, één regisseur opgepakt en door de benodigde disciplines in samenwerking met het gezin uitgevoerd. We willen (een deel van de) nu geïndiceerde voorzieningen algemeen toegankelijk maken. Zo willen we bereiken dat er eerder preventief actie kan worden genomen en voorzieningen laagdrempelig toegankelijk worden. We gaan in 2022 een integrale verordening sociaal domein maken, zodat maatwerk makkelijker wordt. | | |
| |
---|
| |
---|
E8b | Door het doorontwikkelen van BUURbook (o.a. uitbreiding naar jeugd en het verbeteren van de bereikbaarheid en doorzoekbaarheid van de informatie op de website) wordt de toegankelijkheid verbeterd met een toepasbare digitale zorgkaart. BUURbook bleek niet het gewenste instrument voor de beoogde sociale kaart. In 2020 is een verkenning gestart naar de wensen t.a.v. een sociale kaart.
Uitwerking 2022 (e.v.): De activiteiten voor de sociale kaart 2022 zijn afhankelijk van besluitvorming in de raad over ontwikkeling van een sociale kaart. De raad krijgt binnenkort een plan van aanpak aangeboden. | | |
| |
---|
| |
---|
Wat willen we bereiken?
Doel: | Inzet op preventie en vroegsignalering om ellende te voorkomen |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
E11 | Door uitvoering van de ontwikkelagenda REA zetten we samen met scholen en maatschappelijke organisaties in op het voorkomen van schooluitval.
Uitvoering 2022 (e.v.): We voeren de acties uit de ontwikkelagenda 2019-2023 uit. In het schooljaar '21-'22 starten we met algemeen toegankelijke jeugdhulp in het speciaal- en speciaal basisonderwijs (SO en SBO), met als doel hulp en ondersteuning dichtbij. Zo kan escalatie en opschaling zoveel mogelijk worden voorkomen. We hebben afspraken gemaakt over onderwijs-zorgarrangementen en zorg-onderwijsarrangementen en brengen die in de praktijk. Zowel onderwijs als jeugdhulp zijn in 2022 in staat om de arrangementen vorm te geven volgens de Holland Rijnlandmethode, een onderwijs-zorgcontinuüm waarin individuele arrangementen bijdragen aan bevordering of behoud van deelname aan het onderwijs. | | |
| |
---|
| |
---|
E9a | Bij de Vroeg Eropaf-methodiek worden inwoners met 2 maanden huurachterstand thuis bezocht om het gesprek aan te gaan over de huurachterstand en onderliggende oorzaken. Naar aanleiding van het gesprek wordt een plan van aanpak gemaakt om de schulden duurzaam aan te pakken. Bijvoorbeeld door het treffen van een schuldenregeling en hulp bij echtscheiding en de financiële gevolgen daarvan. Daar kan Voor ieder 1 bij ondersteunen. Voor ieder 1 is voor inwoners dé toegang tot schuldhulpverlening: er wordt op maat preventieve en curatieve inzet geregeld en nazorg ingezet. Het welzijnswerk (Welzijn Teylingen) speelt een actieve rol in vroegsignalering, bevordert inwoners om maatschappelijk actief te zijn en voorkomt dat zwaardere hulp en ondersteuning nodig is.
Uitwerking 2022(e.v.): Vroegsignalering en preventie van schulden continueren we in het nieuwe beleidsplan Schuldhulpverlening. We voeren maatregelen uit het nieuwe beleidsplan uit. | | |
| |
---|
| |
---|
E9b | Het Sociaal Team ontwikkelt zich door tot een team dat in verbinding staat met én samenwerkt met alle relevante netwerkpartners in de gemeente. En aan de hand van de uitkomsten van het project Integrale toegang wordt de integraliteit van de brede toegang tot hulp en ondersteuning voor jeugdigen en volwassenen verder versterkt. De bureaucratie voor onze inwoners wordt zoveel mogelijk weggenomen.
Uitwerking 2022(e.v.): In 2021 is de integrale toegang Voor ieder 1 gerealiseerd. Inwoners van alle leeftijden kunnen op 1 plek terecht voor al hun hulp- en ondersteuningsvragen. Dit leidt tot minder bureaucratie voor inwoners. In 2022 werken we aan het integraal oppakken van meerdere vraagstukken binnen één gezin. | | |
| |
---|
| |
---|
Wat willen we bereiken?
Doel: | Meten van het effect van onze inspanningen |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
E21 | We gaan verder met de doorontwikkeling van de Monitor Sociaal Domein.
Uitwerking 2022 (e.v.): We richten een monitor in voor de integrale toegang. We volgen hierin de prestatie-indicatoren zoals vastgesteld in de prestatieovereenkomst. Een voorwaarde is dat Voor ieder 1 de gegevens registreert in haar registratiesysteem/-systemen. We regelen de randvoorwaarden voor de gegevensuitwisseling, via onder meer een Gegevens Levering Overeenkomst (GLO). We monitoren actuele gegevens over jeugdhulp via een online dashboard. | | |
| |
---|
| |
---|
Wat willen we bereiken?
Doel: | Passende hulp en zorg voor iedereen die dat nodig heeft |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
E3a | We onderzoeken subregionale inkoop van Jeugdhulp, we voeren de Sturingsagenda van Holland Rijnland uit en doen mee in de landelijke lobby voor extra geld.
Uitwerking 2022 (e.v.):
Vanaf 1 januari 2022 gaan we nieuwe contracten met de geselecteerde jeugdhulpaanbieders aan. Hiermee beogen we de komende jaren kwalitatief goede en betaalbare jeugdhulp te realiseren. Daarnaast nemen we extra maatregelen om de kosten in de jeugdzorg beheersbaar te houden. Ook versterken we het uitvoeren van accountmanagement door gemeenten.
We zetten de lokale zorg- en veiligheidstafel jeugd voort. | | |
| |
---|
| |
---|
E3b | We voeren de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet uit door uit te gaan van de menselijke maat en zetten in op meer preventie en vroegsignalering. We doen dat via de Sociale Teams, Jeugd- en Gezinsteams en schakelen maatschappelijke organisaties zoals Welzijn Teylingen, MEE en Kwadraad in.
Uitwerking 2022 (e.v.): We voeren de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet uit, waarbij we uitgaan van de menselijke maat. We zetten meer in preventie en vroegsignalering. We doen dat met Voor ieder 1 en het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en schakelen andere partijen in zoals huisartsen en maatschappelijke organisaties, waaronder Welzijn Teylingen, sportverenigingen, vrijwilligersorganisaties binnen het Meedenkersnetwerk.
We gaan zorgen voor een structureel vervolg van de pilot de POH-jeugd GGZ. Met de inzichten uit de pilot wordt de inzet van de POH-jeugd verder ontwikkeld, met aangescherpte kaders en een duidelijker opdracht op het gebied van netwerksamenwerking en normaliseren. | | |
| |
---|
| |
---|
E5b | Bij de bestrijding van armoede gaan we door op de ingeslagen weg (vastgelegd in de nota Armoedebeleid gemeente Teylingen). Het is onze doelstelling te voorkomen dat inwoners (financieel) belemmerd worden om deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Volgens deze visie is armoede meer dan een financieel probleem en liggen er meerdere oorzaken aan ten grondslag. De aanpak van deze oorzaken vereist een brede, multidisciplinaire focus. Samenvattend zetten we in op alle preventieve en informatieve maatregelen (spoor 1), fonds voorkoming huisuitzettingen en schulddienstverlening ISD (spoor 2), sport- en cultuurregeling, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en voedsel- en kledingbank (spoor 3), bijstandsuitkering en ondersteunend minimabeleid (spoor 4), breed betrekken van de samenleving en Netwerkstructuur (spoor 5). | | |
| |
---|
| |
---|
E6 | We voeren het programma Maatschappelijke zorg uit, waarbij de prioriteit ligt bij het vinden van huisvesting voor mensen die behoren tot de doelgroep beschermd en begeleid wonen. Naast de noodzaak om huisvestingsvoorzieningen te realiseren voor beschermd en begeleid wonen, realiseren wij ook huisvesting voor spoedzoekers. Wonen, zorg, preventie, welzijn en participatie zijn hierbij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daar waar dat kan, zullen we ten aanzien van de behoefte van verschillende doelgroepen gelijk optrekken in het te realiseren aanbod.
Uitwerking 2022 (e.v.): De vierde decentralisatie is die van de maatschappelijke zorg. We gaan verder met het uitvoeren van het programma 'Omzien naar elkaar' en het convenant Maatschappelijke Opvang. Tegelijkertijd treffen we voorbereidingen voor de decentralisatie per 2023. Dit doen we samen met gemeenten in de Duin- en Bollenstreek. We stemmen af met centrumgemeente Leiden en de andere Holland Rijnland gemeenten. We voeren ook de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg uit. We hebben bij Maatschappelijke Zorg te maken met de meest kwetsbare inwoners. Er ligt een forse uitdaging om voor deze kwetsbare inwoners te zorgen voor goede oplossingen voor primaire levensbehoeften. Opvang, (beschermd) wonen, zorg, preventie, welzijn en participatie zijn hierbij onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Aankomend jaar ligt de focus onder andere op de voorbereidingen van de regionale en lokale toegang tot Maatschappelijke zorg en het organiseren van andere vormen van Beschermd Wonen, zoals Beschermd Wonen thuis en Beschermd Wonen Light voor jongeren. | | |
| |
---|
| |
---|
Wat willen we bereiken?
Doel: | Ruimte geven voor innovatieprojecten in de zorg |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
E20 | Uitwerking 2022 (e.v.): In de uitvoeringsplannen van de integrale woonzorgopgaven nemen we innovatie in de zorg (zoals E-health en domotica) mee. In deze uitvoeringsplannen geven we aan wat we gaan doen om met name ouderen te faciliteren in hun toekomstige woon-zorg behoeften. De plannen stellen we samen met onze partners op. In 2021 hebben we hier een start mee gemaakt, in 2022 gaan we daarmee verder. | | |
| |
---|
| |
---|
Wat willen we bereiken?
Doel: | Versnelling van de integratie van statushouders |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
E18 | In het kader van de veranderende regelgeving op het gebied van taalonderwijs voor statushouders gaan wij in gesprek met Vluchtelingenwerk, ISD en SPW om te bevorderen dat er voldoende goede en betaalbare cursussen Nederlandse taal zijn.
Uitwerking 2022 (e.v.): Op 1 januari 2022 gaat de nieuwe Wet Inburgering in werking. In het nieuwe stelsel krijgt de gemeente de regie over de inburgering. Het nieuwe inburgeringsstelsel kent drie leerroutes om de Nederlandse taal te leren: Onderwijsroute, Zelfredzaamheids-route en de B1-route. De inburgeringsplicht in het nieuwe wetsvoorstel bestaat naast een leerroute uit nog twee onderdelen: een Participatieverklaringstraject (PVT) en een Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP). Gemeenten worden ook verantwoordelijk voor de maatschappelijke begeleiding en financiële ontzorging van inburgeringsplichtige statushouders. In 2021 bereiden we ons voor op de implementatie van de wet. Voor de uitvoering van deze taken werken de gemeenten in de Bollenstreek samen met de ISD Bollenstreek, VluchtelingenWerk, SPW-Maregroep, taalaanbieders en waar nodig ook met andere lokale partners. | | |
| |
---|
| |
---|