Wat willen we bereiken?
Doel: | Teylingen goed bereikbaar voor iedereen |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
P11 | We onderzoeken de ontwikkelingen van de parkeerbehoefte en parkeernormen in relatie tot nieuwe woonvormen en planontwikkelingen en vertalen die in beleid. Het bevorderen van de duurzaamheid is hierbij ook een belangrijk afwegingscriterium.
Uitwerking 2022 (e.v.): Vanaf eind 2021 wordt gewerkt aan een actualisatie van het parkeerbeleid. Het vaststellen van nieuwe, geactualiseerde parkeernormen voor alle dorpskernen is daar onderdeel van. Vanaf het najaar van 2022 actualiseren we het onderzoek naar het gebruik van onze wegen (verkeerstellingen) en openbare parkeerplaatsen (parkeertellingen). | | |
| |
---|
| |
---|
P46a | Er vindt in 2019 een eerste verkenning plaats naar de mogelijkheden van een zuidelijke randweg Voorhout. Afhankelijk van de uitkomsten kan daaraan na 2019 een vervolg worden gegeven.
Uitwerking 2022 (e.v.): Er is een quickscan zuidelijke randweg uitgevoerd. In 2020 heeft een verdiepingsslag plaatsgevonden en de raad is over het resultaat en het vervolgproces geïnformeerd. Er wordt geen vervolg gegeven aan een zuidelijke randweg. Met lopende projecten spoorwegovergang Voorhout en Uitvoering geven aan de Centrumvisie werken we aan de achterliggende doelen. In 2021 wordt ook een quick scan uitgevoerd naar additionele maatregelen om het autoverkeer op de Herenstraat te verminderen. Afhankelijk van de uitkomsten, kan daar in 2022 mogelijk een vervolg aan gegeven worden. | | |
| |
---|
| |
---|
P46b | Bij nieuwe grootschalige ruimtelijke ontwikkelingen worden in een vroeg stadium de mobiliteitsconsequenties in beeld gebracht. Voor de verschillende vervoerswijzen wordt inzichtelijke gemaakt wat nodig is om de ontwikkeling aan te laten sluiten bij een duurzaam verkeerssysteem. In 2019 worden de werkprocessen hiervoor uitgewerkt.
Uitwerking 2022 (e.v.): In Holland-Rijnland is een plankaart opgesteld om het plaatsen van laadpalen te versnellen. Deze plankaart gaan we gebruiken. Eind 2021 wordt naar verwachting het nieuwe mobiliteitsbeleid vastgesteld dat voor de komende jaren kaderstellend is; hoe gaan we om met mobiliteit en bereikbaarheid? Op regionaal niveau werken we, samen met Holland Rijnland en regiopartners, aan de uitvoering van de Regionale Strategie Mobiliteit. | | |
| |
---|
| |
---|
P46c | a) Realisatie maatregelen HOV-verbinding Noordwijk – Schiphol als onderdeel van het verhogen van de bereikbaarheid met het OV.
Uitwerking 2022 (e.v.): In 2021 is het verkeersbesluit gepubliceerde en de aanbesteding doorlopen voor de maatregelen uit het eerder door de raad vastgestelde pakket HOV-Teylingen in Voorhout. De realisatie wordt in 2022 afgerond. Daarna volgen de maatregelen voor Sassenheim, waarbij we ons eerst richten op de Rijksstraatweg tot aan station Sassenheim. De realisatie wordt voorbereid en de uitvoering staat gepland in de tweede helft van 2022.
b) Aanleg van de Noordelijke Randweg Voorhout
Uitwerking 2022 (e.v.): Met de realisatie van de Noordelijke Randweg krijgt de ontsluiting van Voorhout een impuls en verbeteren de verkeersveiligheid en leefbaarheid in het centrum van Voorhout (Herenstraat). De Noordelijke Randweg zal een nieuwe verbinding vormen voor zowel auto, fiets als OV. Aanleg van de randweg is medio 2019 gestart en de planning is dat de weg medio 2022 wordt opengesteld. | | |
| |
---|
| |
---|
P55 | Dorpskernen moeten goed bereikbaar en toegankelijk zijn voor ouderen en mensen met een fysieke beperking.
Uitwerking 2022 (e.v.): In 2022 wordt de realisatie van het uitvoeringsprogramma van de centrumvisie voortgezet. Dat moet onder meer de verkeerssituatie, het parkeren en de toegankelijkheid van de dorpskernen verbeteren. | | |
| |
---|
| |
---|
Wat willen we bereiken?
Doel: | Van A naar B over veilige wegen |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
P51b | Als gemeente voeren we momenteel incidenteel monitoringsonderzoek uit. Mede vanuit de wens om meer datagedreven te werken, is het verzamelen van data/gegevens daarin de eerste stap. In september/oktober 2020 is een onderzoek naar het gebruik van onze wegen (verkeerstellingen) en openbare parkeerplaatsen (parkeertellingen) uitgevoerd.
Uitwerking 2022 (e.v.): Eind 2021 wordt naar verwachting het nieuwe mobiliteitsbeleid vastgesteld. Het visiegedeelte integreren we in de omgevingsvisie, het uitvoeringsgedeelte wordt een uitvoeringsprogramma. Beide onderdelen worden jaarlijks geactualiseerd in de beleidscyclus onder de Omgevingswet. In het najaar van 2022 actualiseren we het onderzoek naar het gebruik van onze wegen (verkeerstellingen) en openbare parkeerplaatsen (parkeertellingen). | | |
| |
---|
| |
---|
P51c | Het ontwikkelen van nieuwe educatieve en/of voorlichtingscampagnes wordt integraal meegenomen bij de geplande herinrichtingen en bij opstellen van nieuw beleid. Dit vindt zowel op lokale als regionale en landelijke schaal plaats.
Uitwerking 2022 (e.v.): Dit is een continue actie. | | |
| |
---|
| |
---|