Programma 5. Modern bestuur, invloedrijke inwoners

Dienstverlening

Wat willen we bereiken?

Doel:

Omslag naar een digitale overheid met daadkracht en korte doorlooptijden

Wat gaan we daarvoor doen?

Activiteit

Activiteit omschrijving

M20

We versterken de één-loketfunctie met het doel het onze klanten zo eenvoudig en makkelijk mogelijk te maken. Daarmee werken we aan een daadkrachtige dienstverlening.

Uitwerking 2022 e.v.
In 2022 werken we verder aan het werken in Serviceformules.

M21

We bouwen het systeem van sneltoetscriteria uit om afhandeltermijnen van aanvragen te minimaliseren.

Uitwerking 2022 (e.v.):
Voor eenvoudige en standaardproducten maken we een Snelserviceformule.

M22

We communiceren proactief met onze klanten via alle kanalen. Klanten worden niet doorgestuurd, maar direct geholpen.

Uitwerking 2022 e.v.
De klantinteractie ontwikkelen we verder in lijn met de ontwikkeling van de Newsroom: een plek waar we continu monitoren wat er over de gemeente wordt gezegd. Daar spelen we proactief op in.

M23

Zoveel mogelijk producten en diensten worden gedigitaliseerd en geautomatiseerd, waarbij de processen LEAN worden gemaakt. We attenderen onze klanten op de digitale dienstverleningsmogelijkheden en verleiden hen hiertoe.

Uitwerking 2022 (e.v.):
Binnen het programma ‘Regie op Kanalen’ werken we het digitaliseren en automatiseren van de producten en diensten uit.

M24

We meten de klanttevredenheid stelselmatig en regelmatig en stellen zo nodig de dienstverlening bij op grond van de uitkomsten.

M26

Het digitaal maken van onze dienstverlening biedt kansen en mogelijkheden. Via data-analyse kunnen ontwikkelingen inzichtelijk en soms voorspelbaar worden gemaakt, waardoor we proactief kunnen handelen bij het opstellen en uitvoeren van servicegericht beleid. Daarbij stellen we onszelf ook ethische vragen. Willen we wel alles wat technologisch kan ook daadwerkelijk doen? En welke (zelfopgelegde) grenzen willen of moeten we daarbij in acht nemen? De ethische afwegingen worden gemaakt volgens de De Etische Data Assistent (DEDA) procedure.

Uitwerking 2022 e.v.
Via het programma datagestuurd werken willen we de dienstverlening meer gaan meten. Dit wordt verder uitgewerkt. We streven naar maximale digitalisatie en blijven toegankelijk voor doelgroepen die digitaal niet uit de voeten kunnen. Middels het meten van klanttevredenheid, halen we de mening van onze klanten op.

Wat willen we bereiken?

Doel:

We ondersteunen initiatieven van (groepen van) inwoners en/of ondernemers, vanuit een positieve grondhouding (ja, mits…) en onderzoeken de kansen om initiatieven mogelijk te maken.

Wat gaan we daarvoor doen?

Activiteit

Activiteit omschrijving

M30

Inzetten contactfunctionarissen voor wijken, verenigingen en ondernemers  en bij overheids- en buurtparticipatie (Ontwerpformule en Ontwikkelformule).

Voor bouwprojecten en het betrekken van de omgeving daarbij, wordt de Omgevingsmanager ingezet.

SAMENWERKINGSPARTNERS

Verbonden partijen

Overige samenwerkingspartners

Inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) instellingen.

Deze pagina is gebouwd op 02/18/2022 14:00:15 met de export van 12/17/2021 14:05:55